Personeelsfeest

Personeelsfeest

Waarschijnlijk heeft u als ondernemer voor uw personeel al een nieuwjaarsfeest georganiseerd of moet ’t er nog van komen. U ziet, ik ga er gewoon van uit dat u zich met dit soort motiverende uitspattingen bezig houdt. U kunt gaan paintballen, klootschieten (die twee sporten hebben trouwens niets met elkaar te maken!!), karten, kleiduifschieten, een moord oplossen (schijnt volgens mijn zoon heeeeel leuk te zijn) of met z’n allen gezellig naar de Chinees. Vooral dat laatste is echt Hollands, toch? Zo luisterde ik laatst naar een reportage op de radio over een echt Hollands restaurant op Manhatten. Daar komen veel in New York wonende en op bezoek zijnde Hollanders eten. Er werd een Rotterdammer geïnterviewd wat hij daar al zo at. In onvervalst Rotterdams antwoordde hij “Boerenkool en Chinese rijsttafel!” Waarop de reporter verbaasd reageerde met “Dat is niet Hollands!” “Nou, in Rotterdam wel!”
Maar even terug naar dat personeelsfeest. Ik heb ook nog een idee. Denkt u eens na over het volgende. U nodigt Paul Witteman en Marcel van Dam uit om een Lagerhuis-programma op te zetten. Uit goede bron, iemand die dit ook werkelijk gedaan heeft, vernomen dat dat slechts 18.000,-- euro kost. Aan de linkerkant zet u uw eigen personeel en aan de rechterkant Heinsbroek, Bomhoff, Nawijn,Teeven, Jetten, Ratelband, Hammerstein, Herben, met Ferry altijd herrie, Winnie de Jong en nog een paar van uw eigen favorieten. Wellicht kost deze verzameling bij elkaar ook 18.000,-- euro, dus pak weg, voor zo’n slordige 36.000,-- euro krijgt u een geweldige avond. En een uitspatting van motivatie onder uw personeel waar u nooit van had durven dromen. U kiest dan uit thema’s ‘wel of niet roken op kantoor’, ‘wel of geen aanrakingsgedrag’, ‘moeten er meer allochtonen bij op de zaak’, ‘meer verantwoordelijkheid op de vloer’, ‘we moeten meer over hete kolen lopen’ en ‘wel of geen vergaderbelletje’.
Nu vraagt u zich natuurlijk af of ik gek ben geworden. Ja, hoor. Maar dat kan toch niet anders, wanneer je intensief de Nederlandse Politieke Lachfabriek volgt. De NPL; heee, meteen weer een naam voor een nieuwe politieke partij! Gauw vast laten leggen, voordat iemand die naam inpikt. Maar diezelfde Nederlandse Politieke Lachfabriek, bepaalt wel mede hoe het ons als ondernemer in 2014 zal vergaan. Maar gelukkig bepalen we ook een hoop zelf. We bepalen bijvoorbeeld onze omzetdoelstellingen, onze marktstrategie, assortimentsstrategie, prijsstrategie, promotiestrategie, of we willen groeien en hoeveel dan en wie we wel of niet aannemen. Deze opsomming is meteen bedoeld als checklist voor u. De vraag is natuurlijk, of we deze 7 checkpunten als ondernemer al op papier hebben gezet. Als ondernemer hebben we meetlatten nodig om op 31 december 2014 te kunnen weten, of we echt iets bereikt hebben. Een hoogspringer springt met een lat hoger, dan zonder lat. Een ondernemer met een lat scoort hoger, dan zonder lat. En nog mooier is, wanneer u uw medewerkers op bepaalde punten mee laat denken. Dan worden het geen opgelegde, maar zelf bedachte strategieën. En als er dan (weer) flink gescoord wordt, biedt u begin 2014 uw mensen weer een geweldig motiverend personeelsfeest aan. Ik wens u en uw medewerkers al het goeds voor 2015!

W. L. Huijerbedrijf